کودکی که زبانی جدید می آموزد، خود را به روش های مختلف با زبان جدید ارتباط می دهد. برخی کودکان یکباره شروع می کنند که از کلمات و جملات به زبان جدید استفاده نمایند. ولی در مورد  برخی مدتی طولانی طی میشود تا کودک بتواند به زبان جدید سخن بگوید.  کودکی که در مهدکودکی وارد می شود که زبان مادری او در آنجا صحبت نمی شود، می تواند با موقعیت دشواری مواجهه شود. در این زمان، همکاری نزدیک و مطمئن با بزرگسالان درمرکز پرورش کودک دو زبانه از اهمیت خاصی برخوردار است. هرچند کودک با کودکان و بزرگسالان در مرکز پرورش کودک دو زبانه به زبان انگلیسی صحبت نمی کند، ولی مهم است که کودک به روش های دیگر مانند اشاره کردن، شکلک درآوردن و استفاده از زبان  با دیگران رابطه برقرار کند. کودک شناخت و معلومات از زبان جدید را همیشه جمع آوری می کند، هرچند نتواند  به زبان دوم تکلم کند. برخی کودکان به دلایل مختلف می توانند رشد کُند زبانی یا مشکل زبانی داشته باشند. (دچار یک سری اختلالات باشند مثلاً آفازیا داشته باشند) در آن صورت مرکز و والدین باید همکاری کنند که چگونه می توانند به کودک کمک نمایند. برای نمونه با کمک عامل خارجی که رشد زبانی کودک را مطالعه کرده و به کودک کمکی را ارائه کند که او هم در خانه و هم در مرکز پرورش کودک دو زبانه نیاز دارد.